ABD Başkan Yardımcısı JD Vance, İran'ın nükleer denetçilerin ülkeye yeniden kabul edilmesine onay verdiğini duyurdu. Uluslararası toplumun temel taleplerinden biri olan bu gelişme kapsamında, Uluslararası Atom Enerjisi Ajansı (IAEA) ile görüşmelerin bugün itibarıyla başlaması bekleniyor.
İran ile yapılan ilk tur müzakerelerin ardından önemli bir ilerleme kaydedildiğini belirten Vance, taraflar arasında nihai bir anlaşmaya varılması sürecinde olumlu adımlar atıldığını ifade etti. Görüşmelerde ayrıca Hürmüz Boğazı'nın yeniden açılması ve bölgesel ateşkesin sağlanması amacıyla çatışmaların önlenmesi konuları ele alındı. Geçtiğimiz hafta imzalanan mutabakat zaptı, Lübnan da dahil olmak üzere tüm cephelerde çatışmaların sona erdirilmesini ve boğazın geçiş güvenliğini taahhüt ediyor.
Katar ve Pakistan'ın arabuluculuğunda yürütülen süreçle ilgili yapılan ortak açıklamada, ABD ve İran'ın 60 gün içerisinde nihai bir anlaşmaya ulaşmak için bir yol haritası üzerinde uzlaştığı belirtildi. İsviçre'de konuşan Vance, nükleer konunun Amerikan halkı için tarihi bir dönüm noktası olduğunu ve İran'ın nükleer silah programını kalıcı olarak sonlandırma yolunda ilk adım olduğunu vurguladı. Denetçilerin ülkeye dönüş sürecinin en erken bu hafta içinde başlamasının öngörüldüğü kaydedildi.
Geçtiğimiz hafta Donald Trump ve İranlı mevkidaşı Masoud Pezeshkian tarafından imzalanan 14 maddelik mutabakat zaptında, zenginleştirilmiş nükleer madde stoklarının yönetimi konusunda IAEA'ya atıfta bulunuldu. İran yönetimi nükleer programın sadece sivil amaçlı olduğunu savunsa da, uluslararası denetim mekanizmalarının yeniden devreye girmesi bekleniyor. Müzakerelerin teknik aşamalarının devam ettiği ve Lübnan'daki askeri operasyonları durdurmak amacıyla bir çatışmayı önleme hücresi kurulması konusunda mutabık kalındığı bildirildi.